How to React?

I think a guy likes me but i don’t know how to react…

answer plz…

Ewan Mohad (6 March 2008)

Well cerita budak ini ada sikit macam cerita aku masa zaman aku belajar dulu, aku berkapel dengan orang berkerja umor 30++, yeah initially aku amat risau bercouple ngan orang berkerjaya ni pasal aku tidak mahu di potray sebagai pengikis duit orang. So the question is bagaimana kamu nak react dgn situasi begini.

Pertama kamu harus bertanya dalam diri kamu adakah kamu benar-benar suka kan dia, dan selepas itu tanya kenapa kamu suka dia, jika terlintas dalam benak kamu yang kamu suka dia kerana inginkan sumthing yang secure especially wang ringgit (dipayung) so better forget it, pasal to me kasih sayang berdasarkan kebendaan ini tidak akan bertahan lama.

Jika kasih sayang yang timbul dalam diri anda adalah tulen dan sejati maka kamu berhak proceed ngan si dia, kamu tidak perlu risau dengan tomahan PLU lain sebab hidup kamu hanay kamu yang tahu dan kamu yang berhak menentukan hala tujunya, bukan PLU-PLU lain itu, mereka hanya cemburu, jika mereka mengatakan PLU yang masih student ini pisau cukur sebenarnya merekalah pisau cukur kerana biasanya orang menuduh ini berdasarkan pengalaman juga.

Biarlah dia berumuh jauh dari anda namun kasih sayang yang murni dan sejati tidak mengenal erti usia. Pada saya kamu harus berkenalan dulu dengan si dia lebih lama dan kenal dulu hati budi dia dan juga perangai baik buruk dia. Jika anda mampu tahan dengan sikap dia dan juga dia tahan ngan sikap anda maka it about time to declare. Ingat hidup bersama ini bukan sebenarnya atas dasar nafsu tapi lebih kepada tolong menolong, berkasih sayang dan bantu membantu. Dia susah kamu bantu begitu juga dia, bila dia bersedih kamu lah yang memberikan sokongan moral pada dia, begitu juga sebaliknya.

Jadi kamu react lah pada waktu yang betul setelah mengenali baik buruk dia, juga sebaiknya kamu ikat perjanjian antara kamu berdua sekiranya apa-apa berlaku di tengah jalan, janganlah antara kamu ini bermusuhan dan berpisah terus seperti putus saudara, kerana hubungan PLU bukan kekal, kita masih ada batasan agama dan adat resam.

Ingat reactlah bila kamu sudah benar-benar mengenali dia, bila masa sudah sampai bawa lah dia ke satu tempat yang indah aman dan tenteram, di situ kamu harus nyatakan dengan berani dan luahkan dengan jujur isi hati kamu, dan kamu harus bercakap dari hati ke hati, jangan berahsia, kerana ditakuti ia tidak setulus hati kamu.

Capai tangan si dia dan gengam erat dan luahkan isi hati kamu dengan jujur, jangan risau jika dia menarik kembali tangan dia, tidak bermakna dia membenci kamu, mungkin dia tidak selesa di pegang tangan (ada orang begitu). Ketika kamu meluahkan perasaan itu lihat mata dia sedalam-dalamnya. Jangan malu kerana kamu yang terpaksa memulakannya, kerana dengan ini sebenarnya kamu lebih berani merentas api. Kebiasaanya selepas luahan ini akan diikuti dengan ciuman, maka bersedia hendaknya, tapi jangan cium terlalu lama dikhuatiri publik nampak dan bila cium jangan terlalu rakus dan ganas. Tidak mengapa jika kamu atau dia mahu menangis kegembiraan, kerana ia lebih menampakkan keihlasan kamu untuk bersama dengan si dia.

Namun kamu juga harus bersedia menerima penolakkan lamaran, jika di tolak kamu harus akur dan jangan bersedih kerana masih ramai lagi yang menunggu, kerana percaya lah maybe dia bukan yang terbaik untuk anda dan ada hikmahnya.

 

Confuse Guy

KL

2 responses

7 03 2008
syahbandar

Min
ur advise is very good and I would advise the same. It happens to me too. Syabas.

13 03 2009
pokazhimnelyubov

kenapelah baru skrg aku jumpe blog ko ni….ade advice, pengalaman and somthin like that..trus trang aku jenis less nafsu..so aku hanye cari advice,bingit tgk blog rude….trying into heart aha…wateva…life must go on….hope aku hanyalah aku

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




%d bloggers like this: